Beleggen kan voordelig zijn maar het is niet zonder risico. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. - We ontvangen mogelijk een commissie als u zich inschrijft via onze affiliate links.

Hoe kun je short of long gaan met turbo’s?

Hoe kun je short of long gaan met turbo’s?

Laatst bijgewerkt: 27 december 2022

Turbo’s bieden een gemakkelijke optie om te speculeren op een koersstijging (Long) of koersdaling (Short) op korte termijn. Het handelen in turbo’s is complexer en heeft meer risico dan het standaard kopen en verkopen van aandelen door het hefboomeffect. Hieronder leggen we je uit hoe turbo’s werken en hoe je deze zelf kunt initiëren.

Allereerst zijn er een aantal begrippen die komen kijken bij het handelen in Turbo’s.

  • Turbo
  • Stoploss: Dit is het bedrag waarbij je Turbo verloopt. Zodra het onderliggende product deze koers bereikt wordt de Turbo beëindigd. Een eventuele restwaarde van je Turbo krijg je in dat geval nog terug. Bij een Turbo short ligt de Stop Loss logischerwijs boven de huidige koers van het onderliggende product, bij een Turbo Long ligt de Stoploss lager dan de huidige koers.
  • Hefboom: De hefboom bepaald het risico van je Turbo. Hoe hoger de hefboom is, hoe meer je kunt ‘winnen’. Een turboproduct met een hefboom van 5 beweegt 5 keer zo snel als het onderliggende aandeel. Een Turbo met een hogere hefboom heeft logischerwijs een Stoploss die dichterbij de huidige koers van het onderliggende product ligt. Dit maakt de kans groter om je inleg te verliezen bij een hogere hefboom.
  • Onderliggende koers: De huidige beurskoers van het onderliggende product.
  • Financieringsniveau: Omdat je bij een Turbo slechts een gedeelte betaald van de waarde van het product, leen je in feite een gedeelte van de bank waar je de Turbo koopt. Het financieringsniveau is de hoeveelheid die de bank financiert voor jou. Hierover betaal je doorgaans een rentepercentage.
  • Ratio

Praktijkvoorbeeld

Om bovenstaande begrippen te verduidelijken is het handig om een praktijkvoorbeeld te nemen. Hiervoor gebruik ik zelf de productgrafieken en tools van BNP Paribas, een bank die veel turbo producten aanbiedt. Doorgaans koop of verkoop je de turbo overigens niet direct bij de aanbiedende bank, maar hiervoor kun je het makkelijkste een tussenpartij gebruiken zoals bijvoorbeeld DEGIRO of Binckbank.

Voor ons voorbeeld willen we speculeren op een koersdaling en zijn we dus op zoek naar een ‘Turbo Short’ voor het aandeel van ‘TESLA MOTORS’. Door te filteren in de tool van BNP Paribas kan ik bekijken welke producten zijn op dit moment aanbieden. In het screenshot hieronder zie je de tabel die er vervolgens uitkomt.

Als je kijkt naar de verschillende kopjes in de tabel herken je een aantal begrippen die we hierboven hebben genoemd. Het onderliggende product (Onderl.) is Tesla Motors, het product is een Turbo, de richting is Short. Hierna zien we de SL (Stoploss) en de REF. (Onderliggende koers), Fin Niv. (Financieringsniveau), Hefb. (Hefboom) en de huidige Bied en Laad kant van de Turbo.

De Turbo’s staan in de tabel hierboven gesorteerd op hefboom. De bovenste Turbo’s hebben dus minder risico dan de onderste Turbo’s. De Stoploss ligt bij de bovenste turbo’s ook hoger. Om de bovenste Turbo te beëindigen moet de koers bijvoorbeeld van $760 stijgen naar $982. Voor het beëindigen van de Turbo met het meeste risico en de grootste hefboom, hoeft de prijs maar te stijgen naar $847.

Voor ons voorbeeld duiker we dieper in de Short Turbo met de laagste hefboom (2,52). Wanneer je dit product aanklikt krijg je een grafiek met de intraday koers van deze turbo.

Zoals je kunt zien in het screenshot hierboven is de hefboom van dit product toegenomen t.o.v. de screenshot van he tabel, omdat de onderliggende koers van het aandeel ondertussen omhoog is gegaan. De koers is dichterbij de Stoploss van $982,60 gekomen en daardoor is het risico van deze turbo iets groter geworden.

Door de knoppen ‘Stop loss-niveau’ en ‘Tesla Motors’ onderin aan te klikken krijgen een beter beeld van het product.

blank

Je ziet in deze grafiek dat de Turbo Short (paars/blauw) de koers van het onderliggende aandeel (Geel) spiegelt. Dit is logisch aangezien de turbo meer waard wordt wanneer de koers van het onderliggende aandeel daalt. De (Stoploss) (rood) lijn geeft aan welke koers de gele lijn moet raken om de turbo te beëindigen. In dat geval verloopt je turbo en krijg je een eventuele restwaarde terug. Wanneer je stoploss wordt geraakt maak je altijd verlies.

Je winst of verlies berekenen

Bij de productcalculator op de pagina van BNP Paribas kun je gemakkelijk berekenen hoeveel winst of verlies je maakt met een bepaalde turbo.

blank

In het voorbeeld hierboven koop ik 100 Turbo Short aandelen met een Stoploss van $982,60 voor €5,12 per Turbo. In dit voorbeeld geef ik aan te verwachten dat de koers van het onderliggende aandeel gaat dalen. Mijn bedoeling is om de Turbo binnen 3 dagen te verkopen, wanneer de koers van het onderliggende aandeel lager staat. In het voorbeeld gaan we uit van een koers van een koersdaling van 23%, van $779 naar $600. Wanneer dit gebeurd kan ik mijn turbo’s verkopen met een winst van 63,4%.

Gaat de koers juist omhoog en raakt deze het stoploss niveau van $982,60 dan maak ik verlies. Mijn Turbo wordt dan automatisch beëndigd op deze koers. In dat geval maak ik een verlies van 73%. De restwaarde van mijn belegging wordt dan automatisch weer uitgekeerd.

Veel gestelde vragen over Turbo’s

  • Wanneer kun je hefboom producten verhandelen?
  • Wat gebeurd er op de vernieuwingsdatum van een Stoploss?
  • Wat zijn de risico’s van Turbo’s?
  • Hoe wordt de koers van en Turbo bepaald?
    • Bij een Long volgt deze de koers van het onderliggende aandeel, bij een short spiegelt deze de koers van het aandeel

 

De artikelen op beleginfo.nl zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. De inhoud van de artikelen is om bezoekers te informeren en dienen niet als aanbeveling. Let op, beleggen is risicovol.
foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website

Tip van Beleginfo.nl

degiro
© BelegInfo.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3 8011 CW Zwolle | Privacy & Cookies